2. ročník letného tábora slovenského nezávislého divadla a tanca 24. – 26. 7. 2009

Druhý ročník prehliadky aktuálnych a odvážnych kusov slovenskej nezávislej divadelnej, výtvarnej a tanečnej scény. Neformálne stretnutie a kempovanie umelcov, divákov a kultúrnych aktivistov, stiera hranice medzi divadlom, realitou a sociálnym hnutím. Netradične vážny SkRAT s nonverbálnou inscenáciou Mŕtve duše, tanečný súbor Debris Company so sugestívnym duetom Dolcissime Sirene, komunitný projekt Stanice Žilina-Záriečie Spolužiaci a experimenty Buticcula Jara Viňarského a Druhé kolo Divadla Non.Garde. Národnú klasiku Nevesta hôľ spracovalo divadlo Pôtoň cez nové technológie do verejnej hry s priestorom mesta a diváka. Hravosť je typická aj pre výtvarne divadelné performance, inštalácie a zvukové pokusy z Košíc a Banskej Bystrice. Realitu sprostredkujú viaceré stretnutia a diskusie. Hudobný bonus v podobe sobotňajšieho koncertu Bezmocnej hŕstky a tria Home made mutant ukazuje teatralitu hudby z jej minimalistickými tendenciami. Molotovov koktail do divadla!




PROGRAM FESTIVALU:

PIATOK, 24. 7.

18.00 h, S2
Divadlo SkRAT: Mŕtve duše

Smutnosmiešne, konkrétnoabstraktné, brutálnonežné, maximalistickominimalistické, šokujúce aj banálne, živé aj neživé, desivé aj upokojujúce, čiernobiele aj farebné, odvážne aj cenzúrované obrazy, momentky výjavy a skice z ich, našich aj vašich bytov, chodieb, spální, kúpeľní, kuchýň, pivníc, predsiení a obývačiek. Nakúkanie, zízanie, špehovanie! Všetko, čo ste chceli vedieť o pocitoch voyera a hanbili ste sa k tomu priznať!
Koncepcia, réžia: Dušan Vicen | Spoluautori, účinkujúci: Vito Bednárik, Ľubo Burgr, Lucia Fričová, Dana Gudabová, Inge Hrubaničová, Milan Chalmovský, Vlado Zboroň | Svetelný dizajn, hudobný mix: Ladislav Mirvald, Šimon Pán. V predstavení sú použité fragmenty z videofilmu Oľgy Paštékovej – Petržalka po polnoci (www.olique.sk) a tieňové animácie Daniely Krajčovej.

20.30 h, Stanica
Stanica Žilina-Záriečie: Spolužiaci

Inscenácia – „udalosť“ vytvorená na základe jubilejných stretnutí spolužiakov po rokoch, ktoré sa v priebehu roku 2008 odohrali na Stanici Žilina-Záriečie.
Stretlo sa celkom osem tried, maturitné ročníky 1967, 1976, 1988, 1997. Stretnú sa znovu. Autentickí ľudia a ich príbehy, školské zážitky, filmy, fotografie na pozadí politických udalostí týchto rokov. „Spolužiaci“ študujúci v štyroch rôznych desaťročiach a profesor, ktorý naposledy stužkoval svoju triedu v roku 1968.
Réžia: Viera Dubačová



22.00 h, záhrada, párty
dj Puppesh feat. vj dusand

SOBOTA, 25. 7.

16.00, S2, projekcia
Darkroom (SK, 2007, 27 min., D.N.A. production)

Avantgardný tanečný film choreografa Yuriho Korca a režiséra Petra Bebjaka. Šesť tanečníkov v prostredí bývalej plavárne rozohráva minipríbehy, v tme a zdanlivej samote sa postupne vynárajú na povrch najintímnejšie mužské pudy a vášne.
Premietanie doplnia vybrané inšpiratívne práce z workshopu Kiosk 2008 (Človek a jeho priestor, lektor: Tomáš Žižka).





17.00 h, Stanica
Monika Caunerová, Monika Čertezni, Guy van Belle: CityZen

Hybrid šťastného života v mestskom prostredí. Neustála túžba hľadať šťastie na inom mieste, inokedy, za iných okolností, v inej nálade, s inou hmotnosťou, počas iného atmosferického tlaku. A pritom stále uskutočňovať svoje bytie (minimálne preto, aby spoluobčania mohli reagovať), využívajúc možnosti zásadnej otázky: ,,Byť či nebyť krásny”.
Dokument stredného veku, keď dni plynú ako pulz a je lepšie mať kalendár pretočený o týždeň skôr aby ste neboli pozadu. A keď sa rozhodnete niečomu naplno venovať, naozaj činíte, tak riskujete fatálne vyčlenenie z behu (spoločnosti, komunity, rodiny, vlastnej ilúzii bytia) a nevyhnete sa plánovaniu comebacku.
Mesto ako umenotvorný priestor, tajuplnosť označenia obyvateľ mesta, estetika malomesta, uplatňovaná a presadzovaná v metropolách. Emócia – rustikalizujúci decor, intelekt – individualizujúci, odosobňujúci fashion.
Tvorcovia: Monika Caunerová, Monika Čertezni, Guy van Belle | Produkcia: AST

18.30, Mariánske námestie
Divadlo Pôtoň: F. Švantner – M. Ditte – I. Jurčová: Nevesta hôľ

Inscenácia Švantnerovej Nevesty hôľ, v úprave Ivety Jurčovej a Michala Ditteho, je súčasťou jednej z línií umeleckého programu Divadla Pôtoň, ktorá nanovo interpretuje a netradične spracúva materiál získaný z klasickej literatúry a drámy. V inscenácii, zámerne zrealizovanej na uvádzanie mimo priestorov určených výhradne pre divadlo, kontrastuje súčasnosť s folklórnymi prvkami, mestské prostredie s prírodou, fantáziu a snovosť s expresiou a naturálnosťou.
Fragmenty Švantnerom popísaného starého sveta sú vytrhnuté a následne naimplantované do celkom odlišného, frekventovaného a moderného prostredia, korene a hodnoty našich predkov spolu s novodobými výdobytkami umenia, mysle a technológií vzájomne komunikujú, navzájom si oponujú a prelínajú sa. Návrat Švantnerovho horára do lona prírody, miesta rajskej čistoty a živočíšneho, pudového správania sa, nie je len povinnosťou splnenia si sľubu, ale je najmä hľadaním samého seba a redefinovaním vlastnej identity.
Dramaturgia: Michal Ditte | Scéna: Tomáš Žižka a.h. | Kostýmy: Iveta Jurčová | Hudba: Martin Čorej a.h. | Sound design: Pavel Graus a.h. | Produkcia: Barbora Brzá, Michal Somoš | Hrajú: Henrieta Rabová, Roman Mihálka, Lukáš Tandara | Réžia: Iveta Jurčová

21.00 h, Stanica
Jaro Viňarský: Buticcula: Figúry blázna

Butticula – latinské slovo pochádzajúce zo stredoveku označujúce fľašu
Bottle – anglický výraz pre fľašu – nádoba vyrobená väčšinou zo skla alebo z plastu, s úzkym hrdlom, používa sa na uskadnenie tekutých surovín
Be Bottled up – uviaznuť niekde alebo byť „na silu” niekým držaný proti vlastnej vôli v uzavretom priestore
Bottle something up – potlačovať v sebe niečo, s odkazom na pocity
Butt – byť udrený niečim, štrajkovať, v zmysle „ísť hlavou proti múru”
„butt in” – ocitnúť sa v situácii neočakávane alebo nepozvane

Všetky výklady sú matricou pre tanečnú trilógiu, pre tri príbehy dvoch postáv. BLÁZON A KRÁĽ. Postavy vyjadrujúce dva zdanlivé protiklady. Obaja sa doplňujú, no v mnohom sú akoby nezlúčiteľní.
Prvou časťou je nejasný príbeh blázna a jeho podôb. „Nepokojne hľadám a pátram po figúrach, podobách blázna-šialenca, tak, ako ho poznajú rôzne dostupné mýty (Jester, Trickster). Pátram po ňom v sebe, stretávam ho v mnohých podobách v ľuďoch, ktorých stretávam.”
Námet, choreografia a tanec: Jaro Viňarský | Scéna, zvuk: Ján Gašparovič | Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová a Tomáš Morávek | Kostýmy: Hana Lukšů

22.00, záhrada, koncert / Kofola Sessions
Home mate mutant trio, Bezmocná hŕstka

Maroš Hečko (piáno, spev), Roman Harvan (violončelo) a Martin Hasák (gitara) prearanžovali 11 skladieb z albumovej trilógie Home made mutant, ktorá vyšla v priebehu posledných šiestich rokov. Výsledkom je v poradí štvrtá platňa Koncert pre pozostalých, ktorá je zároveň súčasný koncertný Home made mutant. Bezmocná hŕstka je projekt, ktorý okrem samotných muzikantov ešte nikto nevidel naživo zahrať. Takmer po 10-tich rokoch mlčania sa však opäť pripomína. V zložení Roman Harvan (violončelo) a Vlado Šarišský (piáno) predstaví inštrumentálnu verziu pesničiek z posledného albumu Európou. Balady, v ktorých nechýbajú prekvapivé zlomy a vypäté emócie.

NEDEĽA, 26. 7.

11.00 h, galéria Stanice
Anténa

Stretnutie zástupcov a priateľov neformálnej iniciatívy Anténa združujúcej organizácie profesionálne pôsobiace na nezávislej kultúrnej scéne, ktorej cieľom je zlepšovať pozíciu nezávislej kultúry v spoločnosti a podporovať pozitívne kultúrno-spoločenské procesy na Slovensku.

16:30 h, galéria Stanice
Spevácky kvintet vizuálneho noisu: Digitálna partitúra

Digitálna partitúra tvaruje herecký výkon. Plátno, päť performerov a všemocný režisér, resp. program, ktorý udáva hereckú akciu a celý jej auditívny a z veľkej miery aj vizuálny obsah. Ak sa divadlo stále vyhovára na nedisciplinovanosť herca vyplývajúcu z jeho túžby byť sám sebou, táto performance vedie herca do nutnej interakcie s programom, ktorý podporuje individualitu herca, avšak riadi jeho vonkajšie aj vnútorné prejavy.
Projekt pripravili študenti FU TU Košice pod vedením francúzskej umelkyne Marty Jonville.

17.00 h, S2
Divadlo Non.Garde: Druhé kolo

Nedivadelné predstavenie sa štyroch žien divákovi. Zhmotnenie tajných vnútorných rituálov človeka do priestoru a času balansuje na hrane medzi intímnou sondou do hĺbky duše a bezobsažnou fraškou.
Účinkujú: Zuzana Šimová, Jana Šturdíková, Lucia Čarnecká, Diana Strauszová | Scéna: Ján Štrbák | Kostýmy: Diana Strauszová | Rekvizity: všetci | Réžia: Ján Štrbák





18.30 h, Stanica
Debris Company: Dolcissime Sirene

Tanečno divadelné predstavenie Dolcissime Sirene vychádza z niektorých častí textu Ottavia Rinucciniho Intermedi da la Pelegrina, libreta, zhudobneného predstaviteľom hudobného humanizmu, režisérom a organizátorom – grófom Giovannim De Bardim pripravenom pri príležitosti svatby Ferdinanda Medici a Cristiny di Lorena. Formálne je predstavenie voľne inšpirované textom a hľadaním ďalších dramatických intermédií platónskeho idealizmu a filozofie života v divadelno/hudobnej forme.
Akt oslavy svadby rodín Medici a di Lorena je v našom prípade spojený so subjektívnym pohľadom protagonistov na svadbu, ktorá vstúpila do dejín tak, ako ktorákoľvek z iných kampaní pojednávajúcich o boji o moc – na túto udalosť sa pozeráme z uhla, ktorý pranieruje zveličovanie histórie a dogmatické posolstvá zaznamenávajúce tieto okamihy.
Réžia: Jozef Vlk | Choreografia a tanec: Daniel Raček, Stanislava Vlčeková | hudba: J. B. Kladivo, J. Vlk | kostýmy: M. Havran

Počas celého festivalu:

inštalácie

Jakub Pišek – Električka
Interaktívna projekcia, v ktorej obraz reaguje na zvýšenú hladinu zvuku vyvolanú napríklad pokrikom alebo dupotom diváka. Čím je divák aktívnejší, tým viac sa električka na projekcii hýbe vpred. Ak je pasívny, ozve sa ženský hlas, oznamujúci aktuálnu zastávku.

Juraj Sasák – Slnečný Ping Pong
Projekcia, inštalácia umožňuje divákom zahrať si pingpong so slnkom. Nevyhnutným dôsledkom slnečného svetla je tieň a ten sa stáva hybnou silou pre slnko. Projekcia nudnej periférie sídliska sa mení na časopriestorovú hru.

Dxtr (Erik Bartoš)
Zvuková inštalácia vytvorená priamo pre účely festivalu, uvedie divákov do priestoru, alebo prevedie priestorom, cez reálne, ale špecificky tvarované zvuky.

Vstupné:

Jedno predstavenie, koncert: 3,50 / 2,00 € (105,44 / 60,25 Sk)

Permanentka na celý festival: 10,00 / 6,00 € (301,26 / 180,76 Sk)

Na piatkovú párty a sobotné predstavenie Divadla Pôtoň na Mariánskom námestí je vstup voľný.

Rezervácie vstupeniek: 041 – 56 23 564, rezervacie@stanica.sk

www.stanica.sk

2nd Year Summer Camp of Slovac Independent Theatre and Dance

KIOSK 2009 – “Festival of  Courageous Spectator”.  Contemporary and challenging artistic productions coming from Slovak independent theatre, fine arts and dance scene.  Second edition of the festival is going to take place on July 24-26 at Stanica Zilina-Zariecie. This informal meeting and camping of artists, spectators and cultural operators has been designed to transgress the borders between theatre, reality and social movement. One can be sure to come and enjoy non-verbal, dance and experimental theatre as well as various art installations, exhibitions and music experiments. The festival goes hand in hand with playfulness, so get ready to bring along your favourite toys – that is, all six senses to taste it fully and truly in theatre happenings, interactive visual and sound installations, concerts… Last but not least, there will be discussions and forums for those who like to listen and talk.





FRIDAY, July 24

18.00, S2, Non-verbal Theatre

Divadlo SkRAT: Mŕtve duše (“Dead Souls”)

Peeping Tom is in each of us. If you want to learn more about his feelings, just come along and see how obvious it can be! Sad and funny, concrete and abstract, shocking and trivial, dead and alive, courageous and censored – images of all in one.

Directed by: Dušan Vicen





20.30, Stanica, Theatre Happening

Stanica Žilina-Záriečie: Spolužiaci (“Classmates”)

Performance – “event” based on jubilee reunions of classmates that took place during 2008 at Stanica Žilina-Záriečie. Classmates of four different generations and a former teacher from 1968. What have become of us?

Directed by: Viera Dubačová





22.00, courtyard, Party

DJ Puppesh feat. VJ dusand

SATURDAY, July 25

16.00, S2, Video Projection

Darkroom (SK, 2007, 27 min., D.N.A. production)

An avant garde dance film devised by a choreographer Yuri Korec and directed by Peter Bebjak. Six dancers set in a former swimming pool, acting out mini-stories in the dark, embraced by a seeming loneliness. And yet, it won’t take long for the most intimate male instincts and passions to come out…

Screening will be accompanied by a selection of inspiring pieces from KIOSK 2008 workshop (“Human beings and their space”, leader: Tomáš Žižka).



17.00, Stanica, Dance Performance

Monika Caunerová, Monika Čertezni, Guy van Belle: CityZen

A hybrid of happy life in an urban area. A documentary of middle age, in which days go by like a pulse, and in which it is better to have the calendar turned over a week earlier so that you are not late.

City as a space for artistic creation, mystery of citi-zen-ship, small town aesthetics employed and implemented in metropolises. Emotion and intellect – rustic décor and individualizing, depersonalizing fashion.

Creators: Monika Caunerová, Monika Čertezni, Guy van Belle

18.30, Mariánske námestie, Experimental Street Performance

Divadlo Pôtoň:  F. Švantner –  M. Ditte – I. Jurčová: Nevesta hôľ (“The Hills’ Bride”)

Inspired by classic literature and drama, part of the dramaturgy of Divadlo Pôtoň aims at re-interpreting the old written material in a non-traditional fashion. “The Hills’ Bride” is meant to be staged outside the area designed for theatre, and is based on a contrast between the present and traditional folk features, the urban and countryside, phantasy and dreaminess as opposed to expressiveness and naturalness. The return of Švantner’s woodsman to mother nature’s womb, to a place of heavenly innocence and animalistic, instinctive behaviour, is not just an obligation to fulfill the promise but first and foremost, it is a quest for one’s self and redefinition of one’s own identity.

Directed by: Iveta Jurčová

21.00, Stanica, Contemporary Dance Theatre

Jaro Viňarský: Buticcula: Figúry blázna (“The Fool’s Figures”)

Butticula – latin word used in the Medieval Ages standing for “bottle”

Bottle – a vessel made of glass or plastic, with a narrow neck, and used for liquid storage

Be Bottled up – to be stuck somewhere or be held by force in a closed space against one’s own will

Bottle something up – to suppress something inside, emotionally

Butt – to be hit by something, to strike, to “bang one’s head against a brick wall“

 “butt in” – to find oneself in a situation unexpectedly or uninvited

All these meaning connotations serve as a matrix for dance trilogy, for three stories of the two characters: the Fool and the King. Being seemingly contradictory, both characters complement one another despite their unreconcilable nature.

Concept, Choreography: Jaro Viňarský

22.00, courtyard, Concert / Kofola Sessions

Home made mutant trio, Bezmocná hŕstka (“The Helpless Few”)

Maroš Hečko (piano, vocals), Roman Harvan (cello) and Martin Hasák (guitar) have re-adapted 11 compositions from their album trilogy Home made mutant, which came out in the last six years. The result is the fourth studio album called Concert for the survivors, which is, at the same, the actual setlist of Home made mutant.

Bezmocná hŕstka (“The Helpless Few”) is a project, which has not been spotted live except by the musicians themselves. After almost 10 years of silence, this project calls for attention. Roman Havran (cello) and Vlado Šarišský (piano) play intrumental versions of songs from their last album Across Europe. One will hear ballads with surprising rifts and intensive emotions.

SUNDAY, July 26

11am, Stanica Gallery, Forum

Anténa (“Antenna”)

Meeting of representatives and friends of an informal intitative Anténa, which unites organisations working professionally within independent cultural scene. Its main objective is to improve the status of independent art and support positive cultural and social processes taking place in Slovakia.

16.30, S2, Visual/Sound Performance Act

Spevácky kvintet vizuálneho noisu: Digitálna partitúra (“Vocal Quintet of Visual Noise: Digital Score”)

Digital score shapes actor’s performance. Screen, five performers and omnipotent director – that is a program, which dictates the actions and the whole auditory as well as visual contents. While theatre can still blame actors for their undisciplined behaviour caused by their desire to be themselves, this performance leads actors into an inevitable interaction with the program, which backs up their individuality, however, at the same time, it does control their outer and inner expressions.

Project was devised by students of Faculty of Arts at Technical University in Košice, and led by a French artist Marta Jonville.

17.00, Stanica Gallery

Divadlo Non.Garde: Druhé kolo (“Second Round”)

Non-theatrical introduction of four women to their spectators. Materialization of secret inner rituals of a human being in time and space balance on the edge of intimate probe into the depth of soul and empty farce.

Directed by: Ján Štrbák





18.30pm, Stanica

Debris Company: Dolcissime Sirene

Dance theatre performance Dolcissime Sirene draws from several excerpts from the text by Ottavio Rinuccini Intermedi da la Pelegrina. It is a libretto musicalized by a music humanism representative, director and organizer – Count Giovanni De Bardi, a libretto written at the occasion of wedding of Ferdinand Medici and Cristina di Lorena.

The performance is formally inspired by the text and a quest for other dramatic intermedia of Platonic idealism and philosophy of life through theatre and music.

An act of wedding celebration of Medici and di Lorena’s families is in this case associated with a subjective view of protagonists on the wedding, which entered the history in a way not different from other campaigns dealing with power games. This event is explored within a point of view, which criticizes the overestimated role of history and dogmatic messages concerning these very moments.

Directed by: Jozef Vlk

During whole festival:

Installations/Exhibitions

Jakub Pišek – Električka (“Streetcar”)

Interactive video projection, in which an image is sensitive to a heightened level of sound invoked by screaming or stamping of spectators. The more active the spectator is, the more the projected streetcar moves on. If he or she is passive, a woman’s voice announcing the actual tram stop’s name will be heard.

Juraj Sasák – Slnečný Ping Pong  (“The Sun’s Ping-Pong”)

Video Projection/installation enables spectators to play ping-pong with the sun. An essential impact of sunlight is the shadow, which becomes the sun’s driving force. Projection of boring suburbs of housing estate is changed into a space-time game.

Dxtr (Erik Bartoš)

Sound installation created solely for purpose of the Festival will show spectators around the space by means of real, and yet, specifically modified sounds.

Admission:

(Full price / Student discount)

One performance/concert: 3,50 / 2,00 € (105,44 / 60,25 Sk)

Festival Pass: 10,00 / 6,00 € (301,26 / 180,76 Sk)

Friday Party and Saturday performance of Divadlo Pôtoň on Mariánske námestie – admission free.

Ticket reservations: 041 – 56 23 564, rezervacie@stanica.sk

www.stanica.sk