KIOSK 2018 BEZ POČINU [POUČNU]
Počin [Poučn] je subjektívne ocenenie divadelných profesionálov za svetelný dizajn udeľované na festivale Kiosk od roku 2011 (a v roku 2015 udelené i na festivale NuDanceFest). Ocenenie a oceňovanie umeleckých foriem je vždy veľmi diskutovaná téma. Poučn nie je o delení divadelných kusov na dobré a zlé. Poučn je o súhre ideí a o spolupráci režiséra, dramaturga, choreografa, tanečníka a svetelného dizajnéra. Poučn je o komunikácii, o možnostiach realizovať svoje sny a predstavy na javisku pomocou svetelných technológií v menšej či väčšej miere.
Ocenenie Poučn bolo inšpirované Cenou za světelný design, udeľovanou od roku 2009 na festivale Česká taneční platforma Institutem Světelného Designu. Udeľovanie ceny v rámci festivalu Kiosk si predovšetkým kládlo za cieľ prezentovať scénický svetelný dizajn na Slovensku, pokúsiť sa o formovanie medziodborovej platformy a motivovať amatérov i profesionálov k daľšej práci so svetlami, scénickými technológiami a klásť dôraz na venovanie dostatočného času týmto aktivitám pri vzniku nových produkcií.
Dôležitá je práca samotnej poroty, ktorej členovia sú regrutovaní prevažne z radov divadelných technikov, ľudí, ktorých názor si môžme vypočuť asi len v divadelnom bare. Tu mali možnosť verejne formulovať svoje názory a postoje a týmto spôsobom mohli v priebehu festivalu prezentovať svoj pracovný odbor. Obrovskou výhodou pri zviditeľňovaní svetelného dizajnu boli i dalšie aktivity, ktoré festival ponúkal, ako napríklad diskusie, prezentácie a v nemalej miere i workshopy s domácimi a zahraničnými lektormi.
Skvelú prácu odvádzal svojím prístupom Ján Gašparovič, ktorý tvoril, spoluvytváral a inšpiroval k jedinečným podobám ocenení a s nimi spojenými happeningami v rámci udeľovania cien.
Tentoročný Kiosk 2018 bude bez subjektívneho ocenenia Počin [Poučn].
Myslíme si, že po 7 rokoch spolupráce s festivalom Kiosk prestávame mať čo ponúknuť a chýba nám motivácia. Radšej než stagnáciu volíme rok bez hektických a neplánovaných rozhodnutí. Rok nula po dosiahnutí dekády, obzretie sa za tým dobrým i zlým, zhodnotenie, ako môžeme pomáhať ďalej bez toho, aby šlo predovšetkým o náš vlastný prospech.
Kvalita oceňovaných predstavení a možnosť rozvíjať diskusiu sú pre nás najviac horúce témy a nie vždy sa nám ich darí skĺbiť s dramaturgickým plánom festivalu. Veríme, že dobrú prácu nielen na letných divadelných festivaloch môžeme odvádzať na základe dôvery, dobrej komunikácie a s profesionálnym zázemím.
Za sieť Anténa, Katarína Ďuricová a Tomáš Morávek
Ocenené predstavenia a umelci:
2011
Autori: Peter Šavel a Stano Dobák
Názov diela: Much to more or „Once you go US, you Can’t go Back“
Porota: Jan Beneš (CZ) / Jan K. Rolník (CZ)
2012
Svetelný dizajn: Tomáš Morávek
Názov diela: Could we F lie together?
Porota: Vladimír Burian (CZ)/ Jan K. Rolník (CZ)
2013
Autor: Sláva Daubnerová
Názov diela: Untiteled
Porota: Jan K. Rolník (CZ)/ Ján Ptačin / Branislav Bernár
2014
Autori: Rootles Root Company
Názov diela: W memorabilia (Phaedra’s Laboratory)
Porota: Ján Ptačin / Jaro Viňarský
2015
Svetelný dizajn: Luca Curk (Slo)
Názov diela: Lovecká sezóna
Porota: Tomáš Morávek (CZ)/ Katarína Ďuricová / Ségolène le Contellec (FR/IT)
2016
Autori: Eva Klimáčková, Laurent Goldring, Yann Le Bras
Názov diela: Time to be opened
Porota: Ján Ptačin / Guillaume T. Fromentin (FR)
2017
Autori: Rostislav Ballek
Názov diela: Principy newspeaku
Porota: Jan K. Rolník (CZ)/ Vladimír Burian (CZ)