- Divadlo zostáva v divadle, ale mení jeho priestor - možno by pasovalo viac “divadlo zostáva divadlom, ale mení svoj priestor” - keď už vyjde mimo sály, stále skôr mení “iný priestor” na divadelnú sálu. V divadle mizne hľadisko, javisko je spoločné, zdieľané, na prvý pohľad bez rozlíšenia herec, divák.
- Základná dichotonómia tvorca vs. divák zostáva - po začatí hry sa priestor ustanoví podľa nového dizajnu, s novými pravidlami, avšak s jasnou deľbou rolí.
- Vyžaduje sa aktívny divák v rámci vymedzených možností. Je potreba sa stále hýbať, participovať, reagovať, dotýkať sa.
- Nežiada sa participácia na mentálnej úrovni, ale na fyzickej - v telesnosti sme si všetci podobní?
- Divák je pozvaný ovplyvňovať dianie na javisku - môže sa stať aj interpretom, fyzicky vystúpiť pred ostatnými. Jeho úloha je ale často jasne vymedzená - porušenie, vybočenie nie je žiadané (ak je žiadané, zlyháva často divák, pretože sloboda je mu stále cudzia). Divák môže participovať, interpretovať, nie tvoriť - moc zostáva na rovnakej strane, aj keď je jemnejšia.
- Divák podlieha výberu - typická je znížená kapacita. Aj keď je interpretácia “výberu” príliš silná, dá sa uplatniť - eliminuje sa náhodný divák, neznalý situácie, nevedomý, že sa treba dopredu prihlásiť. Vyhľadáva sa profesionálny divák. S menšou skupinou sa lepšie pracuje, spoznáva, ovplyvňuje, udržiava na uzde. Kto je vítaný a kto nie?
- Tvorca na základe množstva úloh, otázok, ponúk, ktoré kladie divákovi, získava nie veľké množstvo informácií o svojich divákoch. Zvyklosti, názory, preferencie, pocit v spoločnosti. Akoby zámerne však s nimi nepracuje. Alebo len doposiaľ? Zbiera ich, aby ich použil v jeden deň proti všetkým? Podobne ako Google, Facebook, aplikácie?
- Nový divák je teda zväčša definovaný tvorcom, nie divákom. Ak to zhrnieme, tak Nový divák má slúžiť umelcovi na presadenie svojej vízie úlohy divadla v spoločnosti. Chce tvorca naozaj Nového diváka, alebo ho chce len ako nástroj na obhajobu skutočnosti, že to “staré” divadlo má svoju úlohu. Stráca tvorca pôdu pod nohami, alebo ju stráca divák?