Sobota, 30. 7.

10.00 Stanica, parkStan
Ranné fórum

 
11.00 Stanica, pod Rondlom
Odivo: Divočiny 8
divadlo pre deti

Rozprávka o radosti z vystrájania pre deti a dospelých, v ktorých žijú divočiny.

Príbeh o obyčajnom Maxovi s neobyčajnou fantáziou. O jeho mačke, divočinách a o množstve iných vecí, ktoré sa zmestia do jedného červeného vozíka.

Divočiny je názov rozprávky o radosti z vystrájania, ktorá vznikla voľne na motívy knihy Tam, kde žijú divé zvery od amerického ilustrátora a spisovateľa Maurica Sendaka. Táto nová inscenácia nezávislej skupiny tvorcov a tvorkýň Odivo je určená deťom ale aj dospelým. Všetci sa môžu tešiť na raritné bábky z bicyklových súčiastok a zo samorastov z rôznych kútov sveta, ktoré pri svojich výletoch nazbierala autorka výpravy Ivana Macková.

Réžia: Monika Kováčová a zdivočelý kolektív
Autor predlohy: Maurice Sendak
Výprava: Ivana Macková
Výroba scény: Michal Simandl
Pohybová spolupráca: Anna Gromanová
Hudba: Ján Fiala a Štefan Szabó
Koncepcia a dramaturgia: Mária Danadová a Monika Kováčová
Účinkujú: Mária Danadová, Filip Hajduk a hudobníci Ján Fiala (vibrafón, bicie, perkusie), Štefan Szabó (gitara)

 
12.00 Stanica, pod Rondlom
Bábkové divadlo do každej rodiny
linorytová tlač a workshop výroby bábkového divadla

 
13.00 Stanica, parkStan
PlaST
prezentácia

Platforma pre súčasný tanec (PlaST) vznikla v januári 2016 ako profesijné združenie, ktoré momentálne zastrešuje 36 tanečníkov, choreografov a tanečných pedagógov a 6 tanečných združení. Vznik PlaSTu podnietila potreba riešiť etablovanie súčasného tanca ako svojbytnej umeleckej formy na Slovensku. Členovia správnej rady prídu na Kiosk prezentovať motivácie, plány a rozbehnuté aktivity tejto novovzniknutej iniciatívy.

 
15.00 Stanica, S1
Eva Klimačková, Laurent Goldring: Times to be opened Perception Off_2_(c) L. Goldring_menšia
(the perception of)
súčasný tanec

Subtílna konverzácia medzi choreografiou Evy Klimačkovej, pohľadom výtvarného umelca Laurenta Goldringa a básňami Ghérasima Luca (francúzskeho básnika 20-teho storočia, rumunského pôvodu). Počas tejto konverzácie sa vytvárajú enigmatické spojenia medzi gestami a slovami, medzi abstrakciou a popisnosťou, vážnosťou či absurditou; nadhľadom. Tanečnica sa stráca a znovu objavuje, odhaľuje len časť tela často nerozoznateľnú vo svetelnom dizajne Yanna Le Bras, ktorý svojim konceptom ohraničuje priestor a tým dáva slobodu i limity tancu.

Telo a pohyb sa oddávajú zvláštnemu vzťahu so znepokojujúcou a vášnivou hrou básnika s francúzskym jazykom, ktorý slová skláňa, krčí, ohýba, naťahuje, predlžuje, pretáča, vrtí, kráti a zabúda… Tanec sa snaží rezonovať s plasticitou slov, hľadaním a strácaním rovnováhy a modelovaním nedefinovateľného tela. Sólo je veľmi minimalistické a necháva priestor pre poéziu obrazov, pocitov, vnemov a predstáv. Cítiť, vnímať, pohybovať sa a povedať sa stávajú operáciami odhaľujúcimi nekonečnú zvláštnosť ľudského bytia.

Koncept: Eva Klimačková, Laurent Goldring
Zvuk: poézia Ghérasim Luca
Svetelný dizajn: Yann Le Bras
Tanec: Eva klimačková

Produkcia: cie E7KA
Koprodukcia: Centre Chorégraphique National d’Orléans dans le cadre de, Ministère de la Culture et de la Communication, DRAC Centre Val de Loire, International Visegrad Fund
S podporou: La Briqueterie CDC Val de Marne, Ménagerie de verre dans le cadre de StudioLab, SE.S.TA Prague
www.e7ka.com

 
16.00 Labyrint
Matthew Rogers, Chris Leuenberger: Desire & Discipline
The Eros Sessions: Interview – verejné

performance

Predstavenie Desire & Discipline vzniká v spolupráci na Slovensku usadeného amerického umelca Matthewa Rogersa a švajčiarskeho choreografa Chrisa Leuenbergera. Dielo sa snaží odhaliť erotický náboj, ktorý je v tanci prítomný neustále, premýšľať o jeho javiskovom uchopení, respektíve jeho prirodzenosti.

Eros sessions sú rozhovory. Sú súčasťou druhej fázy tvorby predstavenia Desire & Discipline. V tejto fáze chcú tvorcovia skúmať potenciál nahoty, erotiky, alebo chtíču v predstavení. Pre tieto stretnutia zmenili svoje tanečné formy do situačných zážitkov. Podla hesla konať a reagovať, by v konečnom dôsledku mali stretnutia a rozhovory pomôcť pripraviť oveľa tvarovateľnejší a šťavnatejší zážitok.

Rozhovory budú vedené na tému erotiky. Téma bude podporovaná tancom, ktorý má zaostriť perspektívu. Zámerom je vytvoriť tvorivú atmosféru, ktorá podporí hlbšiu úvahu o osobnej skúsenosti s témou. Táto bude transformovaná do tvorby a následného vystúpenia. V Eros Sessions ste predmetom tanečného výskumu, spolutvorcom a publikom v jednom.

Video dokumentácia zo stretnutí bude použitá pri tvorbe predstavenia. Ak bude neskôr zverejnená, alebo bude použitý zvukový záznam či video dokumentácia, stane sa tak jedine s vašim súhlasom. Rozhovory budú vedené v angličtine.

 
17.30 Bábkové divadlo Žilina
Petra Fornayová: Opernball Opernball_Petra Fornayova_foto Juliana Johanidesova_03_menšia
tanečná performance

… chlieb a hry alebo len sa tešme ďalej…

Opernball je metaforou uzavretého systému, spoločnosti, ktorá vyznáva istú zvláštnu hierarchiu a zvláštne hodnoty. Je kritikou neoliberálneho prístupu uplatňovaného na čokoľvek bez rozdielu. Čo znamená byť / pracovať / existovať / tvoriť mimo systému alebo naopak v systéme, ktorý daná spoločnosť ponúka? Čo / kto doňho patrí? Strach ocitnúť sa mimo systému trvalej a systematickej podpory je existenčnou otázkou. Tvorba verzus základné životné potreby – je umenie niečo, čo táto spoločnosť potrebuje alebo pod umením rozumieme len zábavu?

Koncept, réžia: Petra Fornayová
Dramaturgia: Peter Šulej
Video: Adam Hanuljak, Jakub Pišek
Zvuková réžia, VJ-ing: Jakub Pišek
Svetelný dizajn: Ints Plavnieks
Kostýmy: Iveta Haasová
Použité texty: Michal Habaj_zbierka Capuut Mortum, Peter Macsovszky_zbierka Santa Panica, Peter Šulej_zbierka Nódy
Hudba: Martin Burlas, Antonio Vivaldi, Jamka, Casi Cada Minuto, George Bizet, Phillip Glass
Produkcia: AST
Tvorba, interpretácia: Péter Cseri, Soňa Ferienčíková, Petra Fornayová, Monika Haasová, Adam Hanuljak, Richard Imrich,Jana Štefániková

Projekt bol vytvorený s podporou Ministerstva kultúry SR, Centra choreografického rozvoja SE.S.TA v Žďári nad Sázavou, Literárneho fondu, Balassiho inštitútu v Bratislave a A4 – priestoru pre súčasné umenie.
petrafornayova.wix.com/petrafornayova

 
19.00 Nová synagóga, Malá modlitebňa
Jiří Suchánek, Miroslav Tóth, Stanica a deti: DTBZ chomsky
performance
premiéra

Viac hlučná než poetická metabáseň o jazykoch, technológiách a ľuďoch.
Lepšie dobre nerozumieť ako zle chápať. Jazykové battaglie prekladané japonskými počítadlami. Hlasy naše, požičané, extenzívne aj vnútorné. (Už čo!)skoro (z)rodený hovoriaci Graham + niekoľko plugged aj unplugged kanibalov. Nástroje? Primitívne! Sme deti. Začiatočné písmená velikánov a len drobné odchýlky. Život môže existovať aj bez jazyka, ale nulou pre istotu nedelíme. Hluk nastupuje tam, kde jazyk zlyháva. What did your mother tell you when you were a little child?

Námet, scenár, dramaturgia, réžia: Ivana Rumanová, Hana H. Lukšů
Hudobná spolupráca, partitúry, dirigovanie: Jiří Suchánek, Miroslav Tóth
Káble, voice-over: Dušan Dobiaš
Vizuál, universal fuse: Martu Hlavajová
Nahrávači, hráči, noiseri, interpreti, Chomského deti: Alex Sopčák, Artur Antol, Betka Majdišová, Ema Adamcová, Dávid Kolembus, Nela Molnárová, Nelli Horváthová, Samo Šolc, Teo Sabol
Technicko/zvukovo/svetelné zázemie: Dušan Dobiaš

 
19.30 Stanica, parkStan
Michal Freriks: Sisyphus (45′) Snímka obrazovky (109)
projekcia

“Je to 25,5 hodinový time-lapse movie zmestený do 45 minút. Je to výsledok môjho pohybového researchu. Ešte minulý rok som upadal do riadneho myšlienkového toku, ktorý som poňal ako nefyzický pohyb (odmyslime všetky neurotransmission a reakcie na ne) a zistil som, že sa vlastne musí ten fyzický pohyb utíšiť, aby som bol schopný naplno rozvinúť pohyb nefyzický. Je to očista, hľadanie mojich možností, vplyv z vonku, aby som neupadol do letargie.

Pred mesiacom som k tomuto napísal toto a držím sa toho:
 Celé dielo bolo manifestom zbytočnosti pohybu, alebo zbytočnosti čohokoľvek, čo tu je. Pretože ak je zmysel života v pohybe, ako sa ten zmysel stratí, keď pohyb ustane? Ak sa rozhodnem dokončiť toto dielo, pohne to pár ľuďmi, ktorých to ovplyvní do budúcnosti. Ak sa rozhodnem zahodiť toto dielo, nepohne to žiadnym človekom a to ich ovplyvní do budúcnosti. Zmysel života je pohyb a vlastne aj nie je.
” Michal Freriks

 
20.30 Stanica,S1
Eva Klimačková, Laurent Goldring: Times to be opened (the perception of)
súčasný tanec

 
21.00 Stanica, pod Rondlom
Pjoni
koncert

Popri množstve pozoruhodných bočných projektov sa Pjoni cíti najkomfortnejšie ako sólo hudobník. Jeho elektroakustické prechádzky nepoznajú hranice a neviažu sa k žiadnemu konkrétnemu (sub)žánru. Hoci je Pjoniho hudba “experimentálna”, v tvorbe týchto komplexných krajín je ako doma.

Kompozície violončela zápasia so spleťou drone-ambientných priestorov, ktoré posúvajú zvuk do oblasti minimalizmu, špinavej elektroniky, dokonca aj do temných zákutí alternatívneho hip hopu. Akoby spomenuté žánre so sebou neustále flirtovali.

 
22.00 Stanica,S2
Anton Lachky Company: Side Effects SID-4 Joris de Bolle
tanečná perfomance

Side Effects (Nežiaduce účinky) je surreálna a trochu komická performance, ktorá sa odohráva v mysli blúzniacej ženy. Divák sa dostáva do jej hlavy plnej mystických imaginácií, do jej predstáv a snov, vzťahov a väzieb, ktoré sama vytvára, ovláda a manipuluje. Zapĺňa svoj svet postavami, ktoré si vedie zo sna do sna, z predstavy do predstavy ako dokonale kontrolovanú a premyslenú posadnutosť. Jej imaginárny svet strhne všetkých, ktorí sa k nemu priblížia. Každá scéna je vedľajším účinkom skutočne prežitej reality. Choreografia je dramatickou telesnou štúdiou duševnej poruchy, krehkosti vedomia, ale aj deštrukčnej intenzity ľudskej psyché.

Choreografia: Anton Lachký
Svetelný dizajn: Joris De Bolle
Zvuk: Tom Daniels
Účinkujú: Milan Herich, Patricia Rotondaro, Sara Sguotti, Csaba Varga

Produkcia: Seventyseven vzw
Koprodukcia: CHARLEROI-DANSES Centre Chorégraphique de la fédération Wallonie-Bruxelles
www.antonlachkycompany.com
23.30 Stanica, pod Rondlom
Cena za svetelný dizajn POČIN [POUČN] cena

Subjektívne ocenenie divadelných profesionálov za svetelný dizajn udelený pri festivale Kiosk.

Ocenenie a oceňovanie umeleckých foriem je vždy veľmi diskutovanou témou. Poučn nie je o delení divadelných kusov na dobré a zlé. Poučn je o súhre ideí a samostatnej realizácii režiséra, dramaturga, choreografa, tanečníka a svetelného dizajnéra. Poučn je o komunikácii, možnostiach realizovať svoje sny a predstavy na javisku s pomocou svetelných technológii v menšej či väčšej miere. V roku 2016 bude ocenenie Poučn na festivale Kiosk udelené sieťou Anténa už po piatykrát.

S porotcami môžete svoje názory prediskutovať počas ranných diskusií, v priebehu celého festivalu a po záverečnom odovzdávaní ocenenia.

 
24.00 Stanica, bar
Dj Pjoni Pjoni DJ
párty