Erik Pánči feat Jaroslav Baláž: Odhodlanie prežiť bariónovú hmotu
fikcia, pamäť, intuícia, zánik
80 min.,
performatívny koncert
slovak language
Autorské performatívne čítanie spojené s naživo komponovanou hudbou predstavuje pokus o uchopenie reality mimo lineárneho toku času. Šesť krátkych poviedok, čítaných samotným autorom, vytvára fragmentárnu mapu svetov, ktoré nie sú „o“ niečom, ale „sú“. Každý príbeh je samostatnou osciláciou vedomia, kde sa jazyk, zvuk a ticho stávajú nositeľmi časovej rezonancie. Hudba, vytváraná v reálnom čase pomocou modulárnych syntetizátorov, nekomentuje text, ale s ním interferuje – ako ďalšia vrstva reality, ktorá vzniká súčasne s rozprávaním.
Základom celého diela je hypotéza, že priestor je emergentným javom nelineárneho času. Predstavenie je preto performatívnym experimentom, v ktorom sa fikcia, pamäť, intuícia a zánik stretávajú v rytme, ktorý nie je merateľný, ale prežitý. Nie je to inscenácia, ktorá vedie diváka k záveru, ale skôr stav, v ktorom sa spoločne s ním zdržiava. Nie ako únik, ale ako pokus zachytiť to, čo je ešte pred vznikom jazyka. Čo je medzi.
Hudba, texty: Erik Pánči
Violončelo: Jaroslav Baláž
Determination to survive the baryonic mass
The author’s performative reading, combined with live composed music, represents an attempt to grasp reality outside the linear flow of time. Six short stories, read by the author himself, create a fragmentary map of worlds that are not „about“ something, but „are“. Each story is a separate oscillation of consciousness, where language, sound and silence become vehicles of temporal resonance. The music, created in real time using modular synthesizers, does not comment on the text, but interferes with it – as another layer of reality that emerges simultaneously with the narrative.
Underlying the entire work is the hypothesis that space is an emergent phenomenon of non-linear time. The performance is therefore a performative experiment in which fiction, memory, intuition and extinction meet in a rhythm that is not measurable but experienced. It is not a production that leads the spectator to a conclusion, but rather a state in which he or she stays together with the spectator. Not as an escape, but as an attempt to capture what is before the emergence of language. What is in between.