Kapitalks: DIYvadlo. Umenie a kultúra mimo systému

poraď si sám

60 min.
diskusia
slovak language

26.7.: 13.00 Nová synagóga

DIY nie je len jeden z možných umeleckých prístupov, ale pre kultúru sa v nadchádzajúcich mesiacoch môže stať stratégiou prežitia. Podpora od štátu je v rozklade, mnohé kultúrne inštitúcie boli v posledných mesiacoch paralyzované účelovými personálnymi výmenami, zrušením alebo výrazným znížením grantovej podpory. Umeleckí aktéri a aktérky hľadajú nové a iné spôsoby, ako realizovať a finančne zabezpečiť svoju činnosť. Niektorí a niektoré sa však anti-systémovým stratégiám venujú dlhodobo, nie iba v čase kríz. Rišo Hronský už roky s priateľmi organizuje DIY podujatia, umelecké intervencie či kolektívne výstavy mimo oficiálnych štruktúr – zarezonoval napríklad jeho projekt Rozptyl v azylovom dome na Karpatskej ulici v Bratislave v roku 2023, v Aténach nedávno organizoval DIY noise koncerty v mestských kanalizáciách. Veronika Róza Rišňovská sa pohybuje v DIY hacking divadelno-herných komunitách v Berlíne, venuje sa výskumu DIY technológií aj participatívnemu divadlu. Pracuje tiež v asociácii European Theatre Convention, vďaka čomu sleduje z rôznych uhlov, ako sa formuje budúcnosť divadla a kultúry v Európe. Na Slovensku v súvislosti s iniciatívami organizovanými „zdola“ nemožno obísť občiansku platformu Otvorená kultúra!, ktorá uplynulý rok a pol supluje na mnohých frontoch úlohu zlyhávajúceho štátu. Sú však takéto DIY prístupy dlhodobo udržateľné? Aké pozitívne výzvy, ale aj prekážky prinášajú a ako sa budúci rok zmení podoba kultúry na Slovensku? Stane sa DIY pre kultúru naozaj stratégiou prežitia?

moderuje: Laco Oravec
diskutujú: Veronika Róza Rišňovská, Richard Hronský, Veronika B. Němcová


Kapitalks: Art and culture outside the system

DIY is not just one possible artistic approach, but may become a survival strategy for culture in the coming months. Support from the state is in tatters, with many cultural institutions having been paralysed in recent months by expedient staff changes, the cancellation or significant reduction of grant support. Artistic actors are looking for new and different ways to implement and fund their activities.

But are such DIY approaches sustainable in the long term? What positive challenges, but also obstacles, do they bring and how will the shape of culture in Slovakia change next year? Will DIY really become a survival strategy for culture?